Een vraagje…..


In de partij tussen Linet Boghossian en Laura Tiggelman lijkt het alsof zwart een stuk verliest na de zetten 13…Dxd3 14.cxd3, omdat er twee stukken aangevallen staan. Maar is dat wel zo?

leukeNaam

Antwoord (selecteer om te lezen): Ondanks dat beide paarden op c6 en op e4 aangevallen staan door een pion, kan zwart zich redden met de zet 14…Pc3. Omdat als wit 15.dxc6 speelt reageert zwart met 15…bxc6. Zwart valt de loper op b5 aan en dreigt met 16…Pe2+ de loper terug te winnen. Daarom verliest zwart geen stuk in deze stelling.


You may also like...